Cursuri autism

Ministerul Educatiei

sindromul_asperger

Claritate si simplificare in viata copilului cu autism

De ce sa aducem claritate in lumea copiilor cu o Tulburare din Spectrul Autist ?

Neclaritatea din mediul inconjurator (din cadrul familiei/scolii/gradinitei) il face pe copilul cu autism sa se simta ca intr-o “jungla sociala”.

Zgomotul, aglomeratia, multitudinea de stimuli care bombardeaza sistemul lor perceptiv, lipsa regulilor, a explicatiilor din partea celor apropiati, necunoasterea intentiilor celorlalti (lipsa capacitatii de predictibilitate) duc la: confuzie, anxietate, agitatie, nervozitate, comportamente auto/hetero-agresive, comportament haotic, stereotipii, depresie.

Prelucrarea informatiilor pentru copilul cu autism - un haos de impresii. Insuficienta intelegere a limbajului, felul diferit in care percep mediul inconjurator, lipsa de percepere a lantului logic al intâmplarilor, problemele legate de capacitatea de organizare a informatiilor, stimulilor, problemele de comunicare, lipsa capacitatii de prelucrare corecta a stimulilor multipli duc la neclaritate, stres, nesiguranta, comportamente problematice/ tulburari de comportament, stima de sine negativa, scazuta.

Asadar, in viata copiilor cu autism, este nevoie de: Claritate si Simplificare! !

Solutionarea problemelor persoanelor cu autism vizeaza urmatoarele aspecte:

  • Atitudinea adultului: acceptare, politete, adaptabilitate, stil orientativ.
  • Clarificarea urmatoarelor aspecte din viata persoanelor cu autism: activitatile, spatiul (mediul, incaperile), persoanele, stimulii, timpul.

Scopul clarificarii si simplificarii in viata persoanelor cu autism

  • Aduce previzibilitate in viata, o fac mai putin derutanta
  • Diminueaza comportamentul problematic si stresul
  • Faciliteaza spiritul de actiune independent
  • Creeaza posibilitati de schimbare
  • Stimuleaza stima de sine

Un mediu neadaptat pentru copilul cu autism inseamna:

  • Spatiu: prea aglomerat, dezordine
  • Mediu social: complex, schimbator
  • Insotitori: multi specialisti, stiluri diferite, cerinte diferite

Adaptarea mediului (de invatare/de locuit/de joc etc) pentru copiii cu autism

Spatiul de lucru pentru copilul cu autism

Pentru a adapta optim mediul in care locuieste, lucreaza, invata, se joaca un copil cu autism, trebuie sa avem in vedere urmatoarele aspecte si intrebari:

  • Spatiul: unde mananca/lucreaza/se joaca etc?
  • Timpul: când?, cât timp?, ce urmeaza?
  • Sarcina: ce are de facut, câte activitati, de cate ori?
  • Materialul: cu ce se joaca, mananca, doarme, lucreaza etc?
  • Ajutor: cu cine lucreaza, se joaca, se plimba etc?
  • Sistemul de lucru: cum lucreaza, se joaca, merge la scoala, mananca etc?

Clarificarea spatiului pentru copiii cu autism: UNDE si CE face

  • Unde trebuie sa manânce, sa lucreze, sa se joace etc?
  • Este necesar sa invete functionalitatea unui spatiu!
  • Sa invete sa asocieze: activitatea (CE) - locul (UNDE) - comportamentul (CUM)
  • Sa fie un spatiu semnificativ!!

Exemple de modalitati de oferire a sarcinilor:

  1. Pe raftul din stânga: sarcinile care trebuie executate atunci, in acea activitate. La finalizarea unei sarcini, obiectele sunt asezate inapoi, de unde au fost luate.
  2. Pe raftul din stânga se afla sarcinile care trebuie executate, iar pe raftul din dreapta se aseaza sarcinile executate.
  3. Sarcini oferite, in ordine, pe cartonase (pictograme), la nivelul ochilor. Secventele de sarcini sunt individualizate. Pictograme pot fi de tipul: imagine alba pe fond negru sau de tipul: desen negru pe fond alb, cu denumirea scrisa sub desen.
  4. Pictogramele nu sunt la nivelul ochilor. Prezinta orarul unei intregi saptamani, pentru un grup de copii. (presupune unnivel inalt de intelegere, de orientare si organizare pentru ca un copil sa isi caute orarul si sa isi organizeze siua in functie de acesta).

Exemple de strângere a sarcinilor:

  1. In dreapta - pe rafturi, in dulap, pe masa.
  2. Sub lista de pictograme, intr-o cutie.

Clarificarea timpului pentru copiii cu autism: CÂND ? CÂT TIMP ? CE URMEAZA ?

Datorita faptului ca nu intelege ce se intâmpla si in ce ordine se intâmpla lucrurile, copilul autist se afla in continua nesiguranta (anxietate). De aceea vizualizarea schemei de zi compenseaza gândirea si comportamentul neorganizat, impulsiv si focalizat autostimulativ.

Schema de zi constituie o forma de comunicare a copilului autist/ cu copilul autist. De aceea este important sa alegem tipul de zchema de zi, potrivit nivelului de dezvoltare si intelegere la care se afla copilul in cauza.

Asadar, schema de zi poate fi sub forma de:

  • Obiecte concrete sau simbolice
    • cana inseamna ca mâncam (obiect concret),
    • ursuletul inseamna ca mergem la somn, ghiozdanul mov inseamna ca mergem la plaja (obiete simbolice)
  • Fotografii exact ale obiectelor ce urmeaza a fi folosite
  • Desene
  • Pictograme
  • Cuvinte/text scris

Durata unei scheme de zi (câte activitati sunt anuntate o data?)

  • O activitate
  • Doua/trei
  • Jumatate de zi
  • Toata ziua
  • O saptamâna, o luna, un an

In functie de nivelul de intelegere al copilului, de gradul de severitate al autismului si de existenta sau nu a deficientei mintale si a severitatii acesteia.

Sugestii pentru utilizarea schemei de zi pentru copilul cu autism

  • Copilul trebuie sa o utilizeze activ
    • copilul ia obiectul semnificativ pentru activitate, il duce la locul unde va avea loc aceasta si acolo il va pune la locul stabilit).
    • copilul strange la finalul activitatii pictograma/ poza/ cuvântul, in cutiuta stabilita sau taie/bifeaza cu creionul activitatea.
  • Doar sa se uite pe orar, sa observe, adultul indicându-i activitatea finalizata (nu este de recomandat!)
  • Rutina – puterea obisnuintelor/obiceiurilor este utila in activitati de genul: spalatul pe dinti, toaleta zilnica, masa, activitatile educative etc. Pentru a preveni rutina inutila si in activitatile care in mod firesc sunt schimbatoare sau care nu depind de noi in totalitate (ex. cumparaturile, plimbarile, vizitele etc), este indicat sa aducem regulat schimbari in schema de zi. Aceste schimbari trebuie insa anuntate, copilul trebuie pregatit pentru schimbarea care va interveni si aceasta trebuie facuta pentru inceput in mod controlat deoarece modificarea neanuntata a orarului conduce la deruta (anxietate).
  • Asadar faceti din schimbare o rutina.
  • Tineti cont de particularitatile persoanei cu autism.
  • Tineti cont de nevoile persoanei cu autism.
  • Adaptati cât mai multe elemente din cotidian.
  • Reduceti stresul.

Psihopedagog Raluca Cordunianu









Mai citeste si:

Semnele autismului: copilul meu le are? - 2013-05-27

Cu toate cã despre autism se scrie ºi vorbeºte tot mai mult, tulburarea rãmâne un mister pentru majoritatea pãrinþilor. Cel puþin, simptomele care anunþã afecþiunea copiilor la vârste fragede. Cum îþi dai seama dacã bebeluºul tãu, aparent normal, se...

Riscul de autism poate creste in cazul sarcinilor apropiate - 2014-01-10

Riscul de autism poate creste in cazul sarcinilor apropiate Inmultirea cazurilor de autism din Statele Unite sugereaza ca diversi factori de risc din mediul in care traim ar fi responsabili pentru declansarea frecventa a cazurilor de boala. Studiile realizate recent ne confirma ca fatul poate prezenta simptome chiar din burta...

Jocuri potrivite pentru un copil cu autism - 2014-01-28

Jocuri potrivite pentru un copil cu autism Copiii vad lumea altfel decat o vedem noi, adultii si acesta este un lucru arhicunoscut. Asa incat alegerea unui cadou pentru un copil s-ar putea sa fie pentru un adult o adevarata provocare. In cazul copiilor cu autism, aceasta provocare devine si mai intensa, deoarece este de notorietate faptul ca pentru acestia jucariile, cele mai indragite...

Copiii cu autism ar putea considera vocea umana deranjanta - 2013-07-01

 

Facilitarea de autism: ajutoare vizuale in sala de clasa - 2013-07-22

Facilitarea de autism: materiale vizuale în clasă       sursa: 



Cauta in site


Inscrie-te la newsletter

* indicates required

Inscrieri curs autism

În prezent se fac înscrieri la urmatoarele numere de telefon :

  • Arad: 0733 671 800;
  • Bacau: 0724 187 157;
  • Botosani: 0741 161 500;
  • Brasov: 0721 786 252; 0749 975 103;
  • Buzau: 0760 947 289
  • Cluj: 0721 996 507
  • Craiova: 0745 772 868
  • Focsani: 0726 830 490;
  • Iasi: 0770 341 542; 0765 544 944;
  • Slobozia: 0726 943 905;
  • Suceava: 0741 393 409;


Informatii autism




Marturii despre cursurile romano-olandeze de autism


Anca Elena Nistor Anca Elena Nistor

Cand am inceput acest curs, ideile mele legate de ce inseamna autism erau precum un puzzle amestecat. DE CE, CUM, CAND, UNDE, CINE erau intrebari care imi perindau prin minte fara raspuns. Astazi, spun cu certitudine ca tot puzzle-ul l-am facut fara probleme , primind raspunsul la intrbari de la cine altul decat de la distinsul profesor Mitasov. Cu profesionalismul si abilitatea extraordinara de a comunica, dl Mitasov a reusit sa ma aduca in lumea pe care eu nu o cunosteam si nu o intelegeam pana acum.

educatoare - Gradinita Nr.26 Brasov


VASILACHE (CRACIUN) ALINA- RAMONA VASILACHE (CRACIUN) ALINA- RAMONA

Din dorinta de a ma perfectiona permanent am participat la numeroase cursuri si conferinte ce abordeaza tema autismului, dar pot spune ca acest curs sustinut de domnul Mitasov a fost cel mai complet si complex. Continutul informational a fost foarte bine structurat, organizat si fundamentat iar aplicatiile practice insotite de vizionarile video au reusit sa-mi clarifice si sa fixeze partea teoretica. Domnul psiholog Mitasov mi-a raspuns la toate intrebarile cu multa seriozitate profesionala. Va multumesc!

Profesor psihopedagog - Scoala Gimnaziala Speciala "C-tin Paunescu"Tecuci


IRIMIA  D.  PETRICA IRIMIA D. PETRICA

Cursul parcurs imi va fi util in activitatea mea didactica, deoarece in ziua de astazi ne confruntam cu tot mai multe cazuri de copii cu autism. Am aflat care sunt etapele programelor terapeutice, in ce ordine se lucreaza si care sunt cele mai bune strategii de lucru. In conceptia mea cursul si-a atins toate obiectivele propuse, imbinand armonios aspectele teoretice cu cele practice (de aplicare a tehnicilor prezentate).

profesor pentru invatamant primar - Scoala Gimnaziala Cochirleanca, localitatea Cochirleanca, judetul Buzau.


Dorina Negoita Dorina Negoita

Suntem inca o data in postura fericita de a recunoaste ca atunci cand pornesti intr-o aventura- a cunoasterii,aici de fata -si ai alaturi ghizi experimentati,placerea descoperirii este inegalabila. Cursul ne-a deschis noi orizonturi spre studiu si ne-a dat imboldul de a realiza si in Brasov o alternativa a scolililor speciale.

Asistent Manager - S.C. Dorsada S.R.L


Maria Mihaela Capris  Maria Mihaela Capris

Stiam destul de putine lucruri despre autism si despre cum vad , simt , relationeaza , se manifesta cei care sunt afectati de acest sindrom.Cursul acesta mi-a oferit cadrul , dealtfel singurul pe care l-am gasit in cautarile mele de mai multa informare si cunoastere , structurat , secventializat care a reusit sa imi ofere aspecte atat teoretice dar mai ales practice , tehnici de lucru efective , strategii si modele de relationare si de intelegere a persoanelor cu autism. Multumesc mult Domnului Profesor.

psiholog clinician , consilier - voluntar - Asociatia Mentor - Brasov


 Iuliana Alisa Mironescu Iuliana Alisa Mironescu

A fost un curs care a raspuns nevoilor mele de formare. Mi-a oferit multe informatii despre ce este autismul si care sunt metodele de lucru cu persoanele cu autism. Sper sa pot face fata solicitarilor viitoare pentru a fi un sprijin real al familiilor care au un copil autist. La nivelul orasului in care lucrez sunt destul de multe astfel de cazuri, motiv pentru care formarea este un plus in domeniu. Metodele de terapie comportamentala sunt benefice atunci cand lucrezi cu copii putin "altfel". Atmosfera a fost una de lucru care a facilitat invatarea iar formatorul, profesorul Mitasov a fost deosebit de adaptat si explicit, astfel incat pot spune ca - am invatat foarte multe.

Analist Resurse Umane - S.C. AVINTUL GHETAU S.N.C. VASLUI


Emilia Muntean Emilia Muntean

Pentru prima data particip la un curs in care se pune accentul pe experienta practica in munca cu copilul.Aceste ore petrecute impreuna imi dau increderea ca ceea ce fac este bine.

profesor de psihopedagogie speciala - Centrul de Pedagogie Curativa Simeria


Mihaela Nicolae Mihaela Nicolae

Un curs foarte complex care mi-a oferit ocazia sa aflu noi metode si tehnici de lucru in munca cu copiii cu autism , ajutandu-ma totodata sa-i inteleg mai bine in complexitatea problemelor lor .

psiholog - Campulung Muscel , jud. Arges


Marina Deac Marina Deac

Multumita participarii la acest curs, am invatat cum sa creez o punte de legatura si sa adaptez lumea noastra la lumea persoanelor cu autism. Metoda originala de predare, cat si demonstratiile practice de lucru cu copiii, mi-au intarit convingerea ca acest curs este foarte bine structurat si ca se adreseaza doar celor care vor sa profeseze ca terapeut. Lumea autismului este o lume plina de mistere, dar participand la acest curs am invatat cum sa le dezleg. Lucrez cu 5 copii cu autism si 2 cu sindrom Down, iar rodul muncii mele se vede la acestia.

Psiholog - CJRAE Mehedinti


Nacev Liliana Nacev Liliana

Sunt foarte multumita ca am participat la acest curs, unde am dobandit tehnici practice si teoretice despre interventia in munca cu copiii afectati de autism. Acum ma simt mai bine pregatita sa lucrez cu acesti copii. Domnul profesor Tudor Mitasov merita felicitari pentru efortul depus si pentru profesionalismul de care a dat dovada pe toata perioada desfasurarii cursului.

Profesor psihopedagog - Liceul Teoretic Special “Iris” Timisoara

vezi toate marturiile


Parteneri

Detalii cursuri autism