Cursuri autism

Ministerul Educatiei

sindromul_asperger

Cum comunica persoana cu autism?

Autistii au o maniera diferita, specifica de a face totul. Ei gandesc, percep, simt si comunica “altfel”. Persoanele afectate de aceasta tulburare, manifesta, din perspectiva comunicarii, urmatoarele:

  • le lipseste initiativa comunicarii. Pot raspunde la intrebari daca sunt formulate clar, dar nu sunt ei cei care incep convorbirea.
  • nu folosesc gesturi pentru a completa mesajul sau pentru a compensa lipsa limbajului verbal.
  • expresiile faciale ce insotesc vorbirea sunt sarace.
  • tonul, intonatia, ritmul, debitul verbal sunt "altfel", particulare, bizare.
  • intelegerea mesajului este afectata.
  • limbajul este marcat de intarzieri severe, iar daca este achizitionat, are o forma devianta.

Acesta aduna trasaturi ce atrag atentia asupra modului de vorbire al persoanelor cu autism. Trasaturile ce fac din limbajul autistilor unul diferit, sunt:

  • ecolalia/a vorbi papagaliceste – inseamna a repeta fara sens cuvinte/propozitii. Aceasta imbraca mai multe forme:
    1. ecolalia imediata – sunt repetate cele auzite imediat ce persoana care vorbea a terminat sau in timp ce aceasta vorbeste. (La intrebarea: “Vrei sa mananci dulceata?” copilul raspunde: “Vrei sa mananci dulceata!/ Mananci dulceata!”)
    2. ecolalia intarziata/tardiva – este repetat un cuvant/propozitie auzita in alt moment si chiar in alt loc. (La florarie mama intreaba: “Cat e buchetul de crini?”. Acasa, intr-o conversatie fara legatura cu florile sau floraria, copilul repeta intrebarea pe care mama a adresat-o vanzatoarei.)
    3. ecolalia care porneste de la cuvinte cheie – se ataseaza unui enunt un cuvant ce nu se potriveste cu restul. (Mama spune: “Cat e kilogramul de rosii?”, iar copilul manifestandu-si ecolalia va zice: “Cat e kilogramul de creioane?”, “Cat e kilogramul de cuburi?”, “Cat e kilogramul de … ”)
    4. Persoanele cu autism pot incepe sa vorbeasca imitand ceea ce rostesc cei din jur. Unele dintre ele se opresc aici folosind limbajul ecolalic. Exista autori ce vad dincolo de ecolalie si afirma ca aceasta modalitate de exprimare denota o puternica dorinta de a interactiona si comunica.
  • inversiunea pronumelui – in loc sa foloseasca persoana I (vreau, scriu) utilizeaza persoana a II-a referindu-se la el (vrei, scrii). Preluand prin imitatie vorbirea celor din jur, se exprima la persoana a II-a. (Nu va spune: “Vreau la toaleta!/Vreau toaleta!” ci “Vrei la toaleta!/Vrei toaleta!”)
  • stereotipii verbale – rosteste aceleasi sunete/propozitii in diverse situatii: cand este agitat, cand lucrurile nu sunt suficient de clare, cand se produc schimbari si este asaltat de stimuli noi sau fara un motiv anume. (unul dintre copii are o stereotipie al carei final este “Hi five!”)
  • nu pot generaliza. Aceasta incapacitate de a face generalizari, de a extinde ce a invatat si la alte situatii asemanatoare, explica de ce autistii:
    1. nu inteleg sarcinile date in forma negativa. Noi ne asteptam sa-si corecteze comportamentul fara sa le spunem concret ce sa faca, ci doar ce sa nu faca. (“Nu alerga asa!”)
    2. nu inteleg notiuni abstracte (vis, ideal, speranta) si nici cuvinte/expresii cu sens figurat (“Esti atat de frumos, ca imi vine sa te mananc!”)
    3. nu inteleg fraze lungi desi cunosc sensul fiecarui cuvant ce o alcatuieste.
    4. nu vad ansamblul, intregul.
    5. raspund gresit la intrebari. (i se arata un catel: “Ce este acesta?”, raspunde: “Ham, ham!”)
  • intampina probleme in invatarea spatialitatii (pe/sub, in/langa, fata/spate, stanga/dreapta)
  • folosesc asocieri, legaturi absolute intre: persoane si obiecte, o sarcina si un moment fix, cuvinte si o persoana/o situatie. Aceasta legatura este, in ochii nostri de persoane non-autiste, rigida si ciudata. (“Codita” este numele dat de un copil terapeutului sau in urma unei astfel de legaturi - intre persoana si modul in care aceasta are parul aranjat)
  • vocea poate suna plictisitor, fiindca nu inteleg ce inseamna intonatia.
  • continutul exprimat este afectat de modul autist de gandire. Nu pot face fraze bune, nu le spun fluent, se balbaie oarecum, lipesc lucrurile gresit, fara logica. (“Craciun de brad”, “lup de foame”) Povestea spusa de un autist poate parea haotica. Fara inceput si/sau fara sfarsit, cu multe detalii. O parte din ei cand sunt intrerupti o iau de la capat. Nu pot povesti pe scurt. Le vin in minte lucruri ce nu sunt importante.

logoped: Aron Ana-Maria









Mai citeste si:

Ce boala a mamei dubleaza riscul de a naste copii autisti - 2013-10-31

Ce boala a mamei dubleaza riscul de a naste copii autisti Oamenii de stiinta au identificat un nou factor de risc pentru aparitia tulburarilor de spectru autist. Este vorba despre o afectiune autoimuna a gravidei, numita lupus epitematos sistemic (LES). Astfel, copiii cu mame diagnosticate cu lupus au o probabilitate de doua ori mai mare de a avea...

Statul neglijeaza copiii bolnavi de autism! - 2013-08-08

Statul neglijează copiii bolnavi de autism!   Copiii bolnavi de autism sunt neglijați de stat! Strigătul de...

Autismul poate avea cauze genetice - 2013-09-10

Autismul poate avea cauze genetice  

O tanara a construit un robot util in terapia autismului, Probo. - 2013-12-02

O tânără a construit un robot util în terapia autismului, Probo. Florentina Adăscăliţei este studenta Facultăţii de Mecanică din Iaşi O...

SA FIE ECSTASY SOLUTIA PENTRU ANXIETATE SI AUTISM? - 2013-06-17

SĂ FIE ECSTASY SOLUȚIA PENTRU ANXIETATE ȘI AUTISM? Autismul rezistă atât definițiilor...

´╗┐

Cauta in site


Inscrie-te la newsletter

* indicates required

Inscrieri curs autism

În prezent se fac înscrieri la urmatoarele numere de telefon :

  • Arad: 0733 671 800;
  • Bacau: 0724 187 157;
  • Botosani: 0741 161 500;
  • Brasov: 0721 786 252; 0749 975 103;
  • Buzau: 0760 947 289
  • Cluj: 0721 996 507
  • Craiova: 0745 772 868
  • Focsani: 0726 830 490;
  • Iasi: 0770 341 542; 0765 544 944;
  • Slobozia: 0726 943 905;
  • Suceava: 0741 393 409;


Informatii autism




Marturii despre cursurile romano-olandeze de autism


Boeriu Georgiana Boeriu Georgiana

Ma bucur ca am avut ocazia sa iau parte la acest curs de perfectionare.Este un curs de mare folos pentru oricine intra in contact cu copii cu dizabilitati pentru ca se pune accentul pe practica si nu pe memorarea mecanica.

Psihopedagog - Centrul de recuperare si reabilitare a persoanelor cu handicap-CANAAN- Sercaia


Aurora Lefter Aurora Lefter

Ma bucur ca am avut sansa sa particip la un astfel de curs, care s-a desfasurat intr-o maniera diferita de cea obisnuita. Ar fi multe de spus despre impactul pe care l-a avut acest curs asupra mea. Mi-a completat profilul profesional,ajutandu-ma sa patrund in lumea celor cu autism, mai mult decat am crezut, sa-i inteleg pentru a le putea intinde o mana. Punctul forte al cursului l-a reprezentat activitatea directa cu copilul autist.Lucrand la o clasa cu asemenea copii, am inteles ce inseamna tonul ferm, recompensa, bucuria in fata unui progres oricat de mic ar fi el. Unora poate li se pare banal, dar abia acum am inteles ca pentru a patrunde in lumea autistului trebuie sa fii pregatit! Recomand acest curs tuturor celor implicati in lucrul cu copiii autisti: parinti, cadre didactice, terapeuti,personal de ingrijire si de ce nu ...tuturor celor care au auzit de autism si nu stiu ce inseamna. Multumesc dlui Mitasov pentru ca a stiut sa daruiasca atat de mult si celorlalti, pentru a putea darui!

Profesor psihopedagog( la o clasa de elevi cu autism) - CSEI ,,Elena Doamna" Focsani, jud. Vrancea


DINA MADALINA MARIA DINA MADALINA MARIA

Ma bucur foarte mult ca am avut ocazia de a participa la acest curs si ma declar multumita de modul de desfasurare al acestuia. Sper sa am cat mai curand ocazia sa pun in practica ceea ce am invatat si sa ma descurc.

Studenta la Psihologie - UBB-cluj


Eugenia Dobre Eugenia Dobre

Lucrand impreuna ca o mica echipa, am reusit sa gasesc un echilibru care imi este necesar si foarte important in munca de zi cu zi. Am avut de potrivit multe piese de puzzle pe tot parcursul acestui curs, iar claritatea cu care mi-a fost transmisa informatia m-a ajutat sa reusesc sa imbin corect aceste piese. Autismul este "O Lume Speciala", in care nu poti sa patrunzi doar cu o baza teoretica de aceea lucrul direct cu copii cu autism la orele de curs mi -a dat sansa sa vad pe "viu"cam cum este bine sa procedam atunci cand suntem in timpul unui program de terapie. Pentru toate acestea ii multumesc domnului profesor Mitasov.

Profesor Invatamant Preprimar - G.P.P - Fetesti, Ialomita


Costea Constanta Costea Constanta

Desi sunt medic intr-un spital de urgenta si nu am tangenta directa cu patologia descrisa de persoanele cu autism, am decis sa urmez acest curs tocmai pentru a-mi lamuri niste notiuni care nu imi erau clare. Apreciez stilul concis si bine documentat al cursului, bogatia de informatii si profesionalismul domnului prof. Mitasov. Consider ca pentru profesionisti si pentru parinti este absolut necesar sa urmeze un astfel de curs.

Medic primar imagistica medicala - Spitalul Judetean de urgenta Braila


Ecaterina Galoiu Ecaterina Galoiu

Am participat in anul 2011 la cursul d-lui profesor Mitasov. Cursul a fost o adevarata calatorie in lumea copilului cu autism. Am invatat pas cu pas si am simtit aceasta lume, iar acum spun ca a fi "diferit" inseamna pentru mine a fi "impreuna". Porniti in aceasta calatorie cu incredere sub indrumarea maiastra a domnului profesor Mitasov.

profesor psiholog itinerant - Centrul pentru Educatie Incluziva ,,Elena Doamna''din Focsani, Vrancea.


Otilia Friedl Otilia Friedl

De cand am intrat la facultate mi-am dorit sa pot ajuta. In special copiii aflati in dificultate. Dar nu stiam cum, prin ce metode. Cursul domnului Mitasov m-a ajutat sa aflu mai multe despre autism si sindromul Down, despre felul in care sa intervin in momentul in care voi lucra cu personae cu tulburari pervasive de dezvoltare, tehnici de lucru si, ceea ce mi s-a parut util, ni s-au prezentat multe aplicatii practice intercalate printre partile teoretice, pentru a intelege mai bine informatiile transmise. Explicatiile au fost foarte clare si bine structurate. Multumesc pentru deschiderea si modul interesant de a ne transmite toate aceste informatii, domnule profesor Mitasov, si vadoresc multa sanatate si success in tot ceea ce faceti!

psiholog - Brasov


Ana-Maria Matac Ana-Maria Matac

Participarea la acest curs a fost o alegere foarte buna pe care nu o voi regreta niciodata. Am invatat aici foarte multe lucruri noi in ciuda experientei pe care deja o aveam. Fiecare modul este plin de informatii utile in lucrul secvential cu copiii cu autim. Multumesc domnului Mitasov pentru completarea puzzle-ului de informatie de care mai aveam nevoie.

Psihopedagog - ASIL Slobozia - centru de recuperare a copiilor cu autism


Leutu Violeta Leutu Violeta

Datorita acestui curs am invatat cum sa ma comport, sa-l inteleg si sa-l ajut pe baiatul meu Octavian,care are autism. Recomand cu incredere tuturor parintilor acest curs si multumesc din suflet domnului profesor Tudor Mitasov.

Asistent personal - DGASPC Buzau


Veta Chitu Veta Chitu

Ma bucur caa am avut ocazia sa parcurg acest curs si sa pot pune in practica tot ce am invatat. Recomand si celorlalti colegi, in special celor care lucreaza cu acesti copii sa urmeze acest curs.

Profesor logoped - Scoala M.R.Paraschivescu, Zimnicea

vezi toate marturiile


Parteneri

Detalii cursuri autism